‘Didi s Kamešnice’ u Fotoklubu Split

Autor/ica
Objavljeno: 21 veljača, 2019

Izvor: Fotoklub Split

U četvrtak, 21. veljače 2019. u 19 sati u Galeriji fotografije Fotokluba Split, Marmontova 5 otvorit će se izložba ‘Didi s Kamešnice’, nagrađivanog splitskog fotoreportera Milana Šabića. Fotografije su nastale u sklopu projekta u organizaciji Hrvatskog fotosaveza.

Izložba je realizirana uz financijsku potporu Ministarstva kulture Republike Hrvatske, Grada Splita, Turističke zajednice grada Sinja te drugih donatora, možete se razgledati do 9. ožujka 2019.

Ciklus fotografija Didi s Kamešnice splitskog fotografa Milana Šabića reportažni je zapis godišnjeg pokladnog ophoda mačkara podkamešničkih sela Gljev, Han, Bajagić i Gala. Jedinstven je to način obilježavanja pokladnih običaja, koji je zbog duge tradicije i izvornosti upisan na Listu nematerijalnih kulturnih dobara Republike Hrvatske.

Poklade, kalendarsko razdoblje prije korizme, u kojemu se priređuju vesele povorke maškara i kostimirani plesovi, razvile su se iz rimskih svečanosti – luperkalija i saturnalija. U svom iskonskom značenju vezane su uz sadržaje magijskog podrijetla: kult plodnosti, tjeranje zime i najavu proljeća, te protjerivanje zlih sila i uroka. Sve to, uz kritiku društvenih zbivanja, koja je izraženija u urbanim sredinama, prisutno je do danas i u gljevskim mačkarama, u kojima svi sudionici bučne i razuzdane povorke strastveno glume svoje uloge, na radost publike koja pokušava izbjeći sve njihove nepodopštine. (…)

Fotografije Milana Šabića, prigodno izložene u veljači, sugestivno prenose naboj pokladne povorke i ophoda gljevskih mačkara. Gotovo da u pojedinim prizorima možemo dočarati i zaglušujuću zvonjavu. Dojmljiva je to šarena kronika Dida s Kamešnice, a ujedno i zaokružena autorska cjelina koju, osim etnografskog karaktera i dokumentarnosti reportaže, odlikuju i visoki estetski kriteriji. S osjećajem za cjelinu i detalj, kompoziciju i čistoću kadra, pred nama su širi, panoramski kadrovi dida s mišinama nalik drevnim božanstvima dok se kreću podkamešničkim krajolikom, ali i vrijedni izdvojeni detalji pokladne povorke među kojima se ističe nekoliko sjajnih grupnih i pojedinačnih portreta pokladnih protagonista (mlada, cigić…). Šabićeve fotografije nedvojbeno su svojevrsni dokument nacionalne kulturne baštine. Istodobno, one su i više od toga – umjetnička interpretacija motiva i svih bitnih trenutaka pokladne povorke, utemeljena na razumijevanju konteksta, te likovnim i estetskim vrijednostima koje reportažnom zapisu oduzimaju rutinu i daju trajnu kvalitetu.

Print Friendly
Facebook
Na vrh