mel

Državne institucije jasne – javna nabava za IEC je transparentna! Što će reći brojke?

Autor/ica
Objavljeno: 10 siječnja, 2019

Ministarstvo gospodarstva tri je puta službeno navelo kako u javnoj nabavi za IEC Sinjska alka nisu utvrđene nepravilnosti.

Općinsko državno odvjetništvo Split očitujući se na podnesak koji mu je uputilo Gradsko vijeće Grada Sinja, zaključilo je kako je ta javna nabava provedena u skladu s Zakonom i kako vezano za istu ne postoji osnovana sumnja za počinjenje bilo kakvog kaznenog djela.

ODO je u tom očitovanju odgovorilo i na pitanje koje je Ministarstvo gospodarstva u svim svojim mišljenjima – prešutjelo. Riječ je o tzv. odabirnim kriterijima za koje se tvrdilo kako su mijenjani suprotno zakonskim propisima.

Tako ODO ističe kako te kriterije nije samoinicijativno izmijenilo Stručno povjerenstvo za javnu nabavu Grada Sinja kojeg je imenovala Gradonačelnica, već je do njihove korekcije došlo uslijed komentara i preporuka Središnje agencije za financiranje i ugovaranje programa i projekata EU (SAFU). U tom kontekstu ODO navodi kako je upravo SAFU preporučila da se kao jedan od kriterija za odabir ponude odrede kvalifikacije i iskustvo angažiranog osoblja.

Ta je tvrdnja točna, ali samo djelomično. Naime SAFU u predmetnim komentarima i preporukama za doradu dokumentacije o nabavi nije preporučila da se kao jedan od kriterija za odabir ponude odrede kvalifikacije i iskustvo angažiranog osoblja, nego je samo navela i pojasnila mogućnost korištenja tog kriterija. U tom kontekstu znakovita je i završna pripomena istog dopisa u kojoj SAFU ističe: „Naposlijetku, molimo uzmite u obzir da su dostavljene preporuke savjetodave naravi te ne utječu na činjenicu da odgovornost za provođenje postupka nabave leži isključivo na Naručitelju.“

ODO dodatno navodi kako su se upravo temeljem dokumentacije SAFU u odabirnim kriterijima uredili bodovi na način da je cijena vrijedila 50 bodova, a stručna znanja tima stručnjaka 66 bodova. Pojednostavljeno, riječ je o smanjenju razmjerne vrijednosti cijene koja je u prvoj dokumentaciji iznosila 70 posto, a u drugoj 43 posto. Zanimljivo, u javno dostupnoj dokumentaciji komunikacije između Grada Sinja i SAFU ova neuobičajena korekcija cijene nigdje se ne spominje, pa je nejasno na koju to dokumentaciju ODO misli.

ODO navodi i kako Stručno povjerenstvo, suprotno navodima većine sinjskih gradskih vijećnika, nije bilo obvezno provesti javno savjetovanje o bitno izmijenjenim odabirnim kriterijima. Argument – postupak javne nabave počeo je u prosincu 2017. godine, a Pravilnik po kojemu se moralo provesti dodatno javno savjetovanje stupio je na snagu 1. siječnja 2018. godine. Ovo samo po sebi ne bi bilo sporno da je odabir proveden po prvoj dokumentaciji iz 2017. godine. Ali odabir je proveden u 2018. godini i to po drugoj – bitno izmijenjenoj dokumentaciji koja je objavljena u siječnju – 2018. godine. Ova činjenica nije objavljena u očitovanju ODO. Zašto, nije nam poznato. Ali izložena teorija kako se u postupku provedenom u 2018. godini ne mora provoditi Pravilnik koji je stupio na snagu prvoga dana te iste godine, blago rečeno – ne počiva na uočljivim pravnim temeljima.

Bez obzira na navedeno – mišljenja državnih institucija moraju se uvažavati. Temeljem istih sigurno je da u slučaju IEC neće biti dodatnih istražnih postupaka. Možda je tako i najbolje, jer materijalna šteta – nije pričinjena. Doduše ne zaslugom onih koji su nabavu provodili, nego onih koji su je – rušili.

Ostaje samo još pitanje transparentnosti već poništene javne nabave. Tu će se lomiti politička koplja. Jedna strana pozivat će se na mišljenja institucija što je bez sumnje ozbiljan argument, bez obzira što tko o tim mišljenjima mislio. Drugoj strani ostaju prigovori, ali i brojke koje su u pravilu snažniji argument od mišljenja. A što će reći brojke – saznat ćemo uskoro.

Naime, u tijeku je druga javna nabava za IEC i njeni rezultati bit će poznati u roku od 30-ak dana. Na prvoj, poništenoj javnoj nabavi koja je dobila visoke institucijske ocjene izabrana je ponuda teška 33 milijuna kuna. Visina nove izabrane ponude i eventualna ušteda javnog novca, bit će vjerojatno najkonkretniji pokazatelj transparentnosti cijele priče.

ferata@ferata.hr
0997370409