Kako razriješiti sinjsku političku smrsu?

Autor/ica
Objavljeno: 8 srpanj, 2019

Posljednjih dana u javnosti i kuloarima sve se češće spominju ostavke sinjskih političkih dužnosnika i izvanredni izbori za sva tijela lokalne vlasti. U ovom tekstu donosimo nekoliko pravnih pojašnjenja.

RUŠENJE PRORAČUNA

Vratimo se nekoliko mjeseci unatrag. Donošenje proračuna za 2019. godinu politički se pokušava prikazati kao spašavanje gradonačelnice od strane vijećnika koji su izglasovali proračun. Taj stav svakako je legitimna špekulacija, ali ga se isto tako legitimno može nazvati i manipulacijom. Naime, da je Gradsko vijeće u prosincu prošle godine srušilo proračun, novi izbori bili bi raspisani samo za gradske vijećnike – ne i za gradonačelnika sa zamjenicima. Tek kada bi se (ako bi se), konstituiralo novo gradsko vijeće i kada bi ono ponovno srušilo proračun, uslijedili bi još jedni izbori – ovoga puta i za gradske vijećnike i za gradonačelnika sa zamjenicima.

Opisani scenarij bit će primjenjiv i prilikom donošenja proračuna za 2020. godinu. Ovoga puta rušenje proračuna bilo bi bezbolnije jer su sredstva za niz projekata već osigurana, ali pitanje je koliko je odgovorno ući u niz izbora koji bi mogao završiti tek pola godine prije redovitih izbora. No obzirom na zaoštrene odnose na sinjskoj političkoj sceni ova opcija nije nemoguća, a u njoj se isprepliću mogućnosti raznih političkih savezništava. Napomena, prijevremeni izbori u samoj izbornoj 2020. godini nisu mogući.

REFERENDUM

Na marginama političkih kuloara spominje se i zakonska mogućnost referenduma za opoziv gradonačelnice. Realno, riječ je o gotovo nemogućoj misiji. Takav referendum moralo bi predložili 20% sinjskih birača (oko 4,2 tisuće) ili 2/3 gradskih vijećnika (14). Kada bi referendum i bio raspisan, za opoziv bi moralo glasovati gotovo 7 tisuća građana. Teoretski moguće, ali obzirom na iskustva građanskih odaziva raznim vrstama glasovanja – nerealno.

RASPUŠTANJE GRADSKOG VIJEĆA

Gradsko vijeće može biti raspušteno po nizu pravnih osnova. U specifičnim sinjskim uvjetima jedna od tih osnova bila bi ostavka trenutnog potpredsjednika, ali i blokada kvoruma u trajanju od tri mjeseca. Općenito, gradsko vijeće može se stalno raspuštati i konstituirati, ali to na poziciju gradonačelnika koja je ključna za funkcioniranja grada – nema velikog utjecaja. Osim u opisanom scenariju rušenja proračuna.

Teško je odgovoriti čak i na pitanje bi li se novo gradsko vijeće uopće konstituiralo, ne samo do prosinca nego i do redovitih izbora? Čak i nakon toga. Jer, Sinj je politički posebno poseban.

Općenito – u situacijama kada nema predstavničku većinu, nepostojanje gradskog vijeća najviše odgovara upravo gradonačelniku.

OSTAVKE GRADONAČELNICE I DOGRADONAČELNIKA

U javnosti se pojavilo i nagađanje kako bi se ostavkama dogradonačelnika odmah stekli preduvjeti za izvanredne izbore za gradonačelnika. Tu su stvari jasne – ostavkama dogradonačelnika pozicija sinjske gradonačelnice ne bi bila poljuljana prijetnjom novih izbora. To je zakonski isključeno.

Ukratko ostavka gradonačelnice, unatoč pritiscima sa svih strana, nije realna. Posebno nakon današnje ‘suspenzije’ dogradonačelnika. Ostavke dogradonačelnika nešto su realnije. Tim činom oni bi se i konkretno odazvali pozivu prvog čovjeka nezavisne liste s koje su izabrani, ali…

Bez obzira na suspenziju, radili ne radili, dolazili na posao ili šetali po gradu, sinjski dogradonačelnici imaju pravo na punu plaću koja prema podacima iz njihovih imovinskih kartica u brutu iznosi od 15 do 16, a u netu od 10 do 11 tisuća kuna.

ZAKLJUČAK

U ovom tekstu pravne norme i činjenice dominiraju u odnosu na komentare i vrijednosne sudove. Zaključno ipak kratak komentar. Čisto radi naslovnice. ‘Sinjska politička smrsa’.

Print Friendly
Facebook
Na vrh